کُردهای آناتولی مرکزی و شباهت زبانی با کُرمانجی خراسان
برات قوی اندام – کُردهای آناتولی مرکزی (کُرمانجی: Kurdên Anatolya Navîn به ترکی: Orta Anadolu Kürtleri؛ انگلیسی: Kurds of Central Anatolia) عمدتا کُرمانج هایی هستند که در منطقه ی آناتولی (مرکزی) یعنی مرکز کشور کنونی ترکیه و نزدیک مراکز اصلی سیاسی و شهرنشینی این کشور یعنی قونیه و آنکارا زندگی می کنند.
تاریخ و سرگذشت
عمده ی کُردهای ساکن در آناتولی مرکزی از قرن شانزدهم و تقریبا همزمان با کوچ تاریخی کُرمانج ها به سوی ایران و نهایتا خراسان، به این مناطق کوچ نموده اند. با این تفاوت که کُرمانج های خراسان به سمت شرق آمدند و آنها به سمت غرب. به نظر می رسد علت اصلی کوچ آنها تبعید بوده است به ویژه در رابطه با کُردهای علوی که بخشی مهم از جمعیت کُردهای آناتولی را تشکیل می دهند. عوامل دیگر مانند اختلافات بین ایلی نیز ممکن است عامل این کوچ ها بوده باشد.
اولین کُردهای که به آناتولی مرکزی آمدند «مدانلوها» بودند. آنها در سال ۱۱۸۴ در هایمان نزدیک آنکارای امروزی ساکن شدند و سپس در مناطق مختلف آناتولی مرکزی پراکنده شدند: آکسارای، روملی، کوتاهیا، چاتالجا، کوچ شهیر، هایمان، ایپسالا و اَورش. عشیره ی مدانلو متعل به عشیره ی بزرگتر مردیسی است. اولین روستای کُردنشین در آناتولی مرکزی در یابان آباد که امروزه به Kızılcahamam-Çamlıdere در اطراف آنکارا شهرت دارد در سال ۱۴۶۳ بوجود آمد.
بر اساس نظر مارک سایکس اولین تبعید اجباری کُردها به سوی اناتولی مرکزی در زمان سردمداری سلیم اول (۱۵۱۲-۱۵۲۰) اتفاق افتاد.
بر اساس نظر هرمن ونزل اولین تکثیرکنندگان بز کَژ (قهوه ای) در اناتولی داخلی مردمان کُرد بوده اند.
شب شعر کُرمانجی در درگز (خراسان رضوی) Şeva helbestan li Deregezê
تولید حروف ویژه ی الفبای لاتین کُردی وقتی نرم افزار آن نصب نیست
در هنگامی که نرم افزار تایپ کُرمانجی بر روی کامپیوتر شما نصب نیست، برای تایپ حروف بزرگ و کوچک ویژه ی کُرمانجی که در الفبای انگلیسی بر روی کیبوود وجود ندارد (محیط ورد، اینترنت و …) از روش زیر استفاده نمایید:
Dema ku tîpa kurmancî li ser kompiyûtira we saz nine hûn dikarin bi vê riyê tîpên taybetî alfabêya kurmancî li ser word, intirnet û hwd biafirînin.
Ç = alt+ 0199
ç = alt+ 0231
Ê = alt+ 0202
ê = alt+ 0234
Î = alt+ 0206
î = alt+ 0238
Û = alt+ 0219
û = alt+ 0251
Ş = alt+ 0350
ş = alt+ 0351
همچنین می توانید از سایت زیر این حروف را پیدا کنید.
http://www.lexilogos.com/keyboard/kurdish.htm
الله مزار ب ر گرفته از

با سلام سالها بود که درد و رنج هم ولایتی هایم رامیدیدم ودلیل ان را نمی دانستم .پدرانمان یا چوپان بودن یا کشاورز یا کارگر در دیار غربت .برادرانم در اوج جوانی باید راهی تهران وشهرهای بزرگ دیگر میشدند تا کار کنند. علت این راهم نی دانستم که چرا در شهرهای نزدیک کار نمی کنند مگر شهر با شهر فرق دارد بزرگتر که شدم فهمیدم شهر با شهر فرق دارد .شهری که ساکنانش کرد باشند با شهری که ساکنانش فارس باشد فرق دارد .در نگاه اولم همه یکی بودیم اما اگر من هم مانند مالکان نگاه میکرده فرق داشتند کرد کوه نشین کجا فارس شهر نشین کجا .علتش ضعف ما وقدرت انها بود .پس اگر میخواهیم پایمال نشویم باید قوی شویم وبلاگ جمهوری خلق کرمانج نه فصد تجزیه طلبی دارد نه توهین فقط هدف ما گرد اوردن(جمهوری کردن) جماعت (خلق) کرد خراسان (کرمانج) را دارد تابتوانیم قوی شوییم وپایمال نشوییم.